آیا «قشر شریف راننده»روی دكتر را زمین می اندازد؟

اما انگار رانندگان برخی سواری ها و تاكسی‏ها مصاحبه دكتر و نظایرش را ندیده اند و از صبح امروز بر روی كرایه های 300 تا 500 تومانی، به بهانه افزایش قیمت بنزین، 200 تومان بیشتر دریافت می‏كنند كه این افزایش دریافتی در مسیرهایی چون "تقاطع معلم و شریعتی - پل سیدخندان" 300 به 500، "آریاشهر - آرژانتین 500 به 700"، و..دیده شده واز قم نیزخبرمی رسند رانندگان وانت از حمل بار به تهران خودداری می‌كنند.

شب گذشته زمانی كه مجری سیما از وظیفه رسانه ها در قبال طرح هدفمندی یارانه ها پرسید، محمود احمدی نژاد  به جای پرداختن به رسانه ها، در سخنانی مشروح به تمجید از قشر شریف راننده پرداخت و ضمن تشكر از زحمات شبانه روزی، به نخوابیدن آنها در ساعات اولیه شب، كار در تاریكی شب، گشتن دنبال یك قطعه، زحمت هنگام پنچر كردن و... پرداخت.

به گزارش سرویس اجتماعی «آینده»؛ به نظر می رسد این اقدام هوشمندانه احمدی نژاد در شرایطی است كه رفتار  «قشر شریف راننده» اعم از تاكسی و كامیون و اتوبوس و... تعیین كننده ترین نقش را در میزان توفیق یا ناكامی افزایش قیمتها و تورم ناشی از آن دارد و از این حیث باید دید تا چه میزان به دعوت دكتر لبیك می‏گویند و چه میزان رویش را زمین می اندازند.

بنا بر این گزارش، مرحله آزادسازی قیمت كالای دارای یارانه از جمله بنزین كه در صنعت حمل و نقل داخل و برون شهری تاثیر مستقیم و غیرمستقیم وسیعی دارد، در شرایطی شب گذشته اجرایی شد كه از صبح امروز برخی رانندگان برخلاف توصیه و دستور مسوولین مبنی بر عدم افزایش نرخ تاكسی‏ها و سایر وسایل نقلیه عمومی، در برخی مسیرهای پایتخت با افزایش 50 تا 70 درصدی كرایه به استقبال مسافران رفتند و هشدارهای مسئولان امر در خصوص عدم افزایش كرایه تاكسی را جدی نگرفتند.

پیش از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بارها تاكید شد كه اجرای این طرح منجر به افزایش هزینه های حمل و نقل عمومی اعم از مترو، اتوبوس و تاكسی افزایش نخواهد یافت و به بهره بردارانش كه بخش اعظمی از دایره هدف این طرح را شامل می‏شوند، از این جهت فشاری نخواهد آمد تا مردم اگر دغدغه عدم پوشش هزینه هایشان كه با حذف سوبسیدها و پرداخت یارانه ها به وجود آمده را دارند، حداقل در فكر هزینه رفت و آمدهای درون شهری نباشند.


برای محكم كاری نیز، مدیرعامل سازمان تاكسیرانی تهران امروز اعلام كرد: «هرگونه افزایش نرخ كرایه تاكسی ها در پایتخت براساس مصوبه شورای شهر اعمال خواهد شد و تا زمانی كه مصوبه افزایش قیمت كرایه تاكسی ها از سوی شورای شهر تصویب نشود افزایش قیمتی نخواهیم داشت.» و در ادامه این بار تصمیم گیر را دولت تلقی كرده و در پاسخ به این سووال كه در صورت افزایش احتمالی نرخ كرایه های تاكسی های تهران چه میزان بر این نرخ افزوده خواهد شد، گفت: «در این زمینه دولت تصمیم گیری خواهد كرد!» با این تفاسیر مشخص نشد، دولت در این خصوص تصمیم گیری می‏كند یا شورای شهر پایتخت؟!

آقای مدیرعامل ضمن آنكه از تاكسیرانان و مردم خواست تا تاكسیرانان متخلف را به كمیته انضباطی سازمان تاكسیرانی تهران معرفی كنند، گفت: «از امروز گشت های مخصوص تاكسیرانی با همیاری پلیس در سطح شهر تهران عملكرد تاكسیرانان را كنترل خواهند كرد.» تا بدین شكل خیال مردم راحت شود كه تاكسی ها از ترس تاكسیرانی، جرات افزایش خودسرانه كرایه را نخواهند داشت و طبق معمول خطی ها و تاكسی های سطح شهر طبق سلیقه و عرفی كه با هم تعیین می‏كنند، ملت را در غم افزایش قیمت بنزینشان شریك نخواهند كرد!

در حالی كه گزارشهای خبرنگاران "آینده" حاكی است با توجه به تدبیر دولت در تداوم ارائه بنزین ارزان به تاكسی ها، در اكثر مسیرها همچون مسیر "دروازه دولت- میدان سپاه"، "پونك-صادقیه" ، "چهارراه ولیعصر-ونك"و... كرایه تاكسی افزایش نیافته ، اما انگار برخی سواری ها و تاكسی‏ها این مصاحبه و نظایرش را نخوانده اند و از صبح امروز بر روی كرایه های 300 تا 500 تومانی، به بهانه افزایش قیمت بنزین، 200 تومان بیشتر دریافت می‏كنند كه این افزایش دریافتی در مسیرهایی چون "تقاطع معلم و شریعتی - پل سیدخندان" 300 به 500، "آریاشهر - آرژانتین 500 به 700"، آرژانتین - پل سیدخندان" 300 به 500 دیده شده و به طور متوسط رشد 200 تومانی داشته كه حكایت از رشد 50 تا 70درصدی دارد.

از سوی دیگر از قم خبر می رسد برخی كارخانجات امروز در ارسال بارهایشان دچار مشكل شده اند، چرا كه برخی كامیونها و نیسان بارها از حمل بار طبق روال قبلی خودداری كرده و برخی بنگاه های حمل و نقل نیز از ارسال خودرو باری خودداری كرده اند.

البته ممكن است تنها چند راننده در هر خط به چنین عملی دست زده باشند، اما آنچه مسلم است، در صورت عدم پیگیری سریع همچون برخی ادوار گذشته، دومینوی افزایش قیمت كرایه تاكسی‏ها كه از صبح امروز آغاز شده، به سرعت به پایان خواهد رسید و با عمومیت یافتن افزایش قیمت ها، دیگر تاكسیرانی توان كاهش نرخ قیمت تاكسی ها و یا برخورد با همه تاكسی ها را نخواهد داشت و طبیعتاً به سرعت به سایر بخش ها نیز تسری خواهد یافت و اینجاست كه نقش نظارتی دولت و سازمانهای مربوطه اهمیت می یابد.